top of page
  • UN Global Compact Network Malaysia & Brunei

Hanya dua pilihan untuk PKS Malaysia, patuhi amalan ESG atau berisiko kehilangan peluang perniagaan

PKS yang tidak mematuhi Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) berisiko kehilangan syarikat besar sebagai pengimport dan pengeksportnya; tidak dapat menarik pelanggan baru; reputasi buruk menjadikannya mencabar untuk menarik pelabur baharu; dan hilang kelayakan untuk insentif cukai berkaitan kemampanan, antara lain.


Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia berisiko kehilangan pendapatan RM292 bilion disebabkan oleh ketidakpatuhan ESG, menurut penemuan laporan oleh Sustainable Finance Institute Asia 2022 (Institut Kewangan Lestari Asia 2022).


PKS tanpa menerapkan prinsip ESG dalam operasi perniagaan mereka akan rugi di mata pelabur, pelanggan, insentif cukai kerajaan dan badan pembiayaan.


Penyelidikan oleh Universiti Xiamen Malaysia dan Universiti Teknologi Brunei menunjukkan bahawa pelabur lebih cenderung kepada syarikat yang berkongsi maklumat tentang ESG mereka.


Apabila syarikat tidak memberikan maklumat ESG yang mencukupi, ini adalah tanda risiko perniagaan, seperti isu khusus untuk syarikat itu, bukan pasaran keseluruhan. Risiko ini boleh menjejaskan imej syarikat secara negatif dan mengurangkan nilai jenamanya.


Secara keseluruhannya, perniagaan kecil yang tidak mematuhi peraturan ESG dilihat mempunyai pengurusan yang kurang baik dan tidak mengambil berat tentang alam sekitar atau kemampanan jangka panjang.


Jika perniagaan anda tidak mematuhi ESG, anda berisiko kehilangan faedah berikut:


Kerajaan Malaysia menyokong pelaksanaan ESG melalui pelbagai insentif cukai untuk firma terlibat secara aktif dalam pendedahan ESG yang memberi manfaat kepada rantaian nilai perniagaan mereka serta pemegang saham mereka.


Perbelanjaan ESG 2024
  • Potongan cukai ke atas perbelanjaan berkaitan ESG

Untuk menggalakkan lebih banyak syarikat mematuhi piawaian ESG, kerajaan mencadangkan dalam Bajet 2024 supaya potongan cukai sehingga RM50,000 bagi setiap tahun taksiran dari 2024 hingga 2027 diberikan untuk perbelanjaan berkaitan ESG seperti berikut:



  • Potongan cukai selanjutnya untuk pembangunan projek karbon

Potongan cukai selanjutnya sehingga RM300,000 untuk kos yang ditanggung oleh syarikat untuk Pembangunan dan Pengukuran, Pelaporan dan Pengesahan (MRV) berhubung dengan pembangunan projek karbon.


Ini boleh ditolak daripada pendapatan yang diperoleh daripada kredit karbon yang didagangkan di Bursa Carbon Exchange (BCX).


Ini terpakai kepada permohonan yang diterima oleh Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) dari 1 Jan 2024 hingga 31 Dis 2026.


  • Insentif Cukai Teknologi Hijau

Malaysia menawarkan insentif cukai untuk menyokong PKS dalam mengguna pakai teknologi hijau, memupuk amalan mesra alam, dan menggalakkan anjakan ke arah ekonomi rendah karbon yang mampan.


Contohnya, Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE) membenarkan perniagaan menuntut potongan cukai untuk pelaburan dalam projek teknologi hijau yang diluluskan, seperti yang diketengahkan oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA).


  • Kemudahan Peralihan Rendah Karbon (LCTF) Bank Negara Malaysia

BNM melancarkan dana Kemudahan Peralihan Rendah Karbon (LCTF) berjumlah RM2 bilion pada Februari 2022, yang menyediakan pembiayaan mampu milik untuk modal kerja PKS atau perbelanjaan modal yang berkaitan dengan amalan rendah karbon.


Bahaya besar yang dikaitkan dengan perniagaan yang tidak mematuhi peraturan ESG:


  • Risiko dagangan yang berkaitan dengan pematuhan bukan ESG

Menurut MIDA, ESG sangat penting dalam dasar pelaburan Malaysia. PKS adalah penting untuk menarik pelaburan asing.


Jika PKS tidak mengikuti amalan ESG, ia boleh menjejaskan keupayaan Malaysia untuk bersaing di peringkat global.


Malaysia melakukan banyak perdagangan dengan negara lain, jadi adalah penting bagi perniagaan kecil untuk mematuhi peraturan ESG kerana mereka adalah sebahagian daripada rantaian bekalan di seluruh dunia.


Syarikat besar yang mematuhi ESG kini mahu pembekal mereka (termasuk perniagaan kecil) juga memenuhi piawaian ini. Ini boleh menjejaskan PKS.


Dunia sedang menuju ke arah yang lebih mesra alam. Ini bermakna terdapat peluang yang baik untuk perniagaan berkembang dan menghasilkan wang dengan mencipta produk dan perkhidmatan mesra alam.


  • Syarat-syarat yang dikenakan Bank menjadi lebih ketat dengan pembiayaan ESG

"Trend yang memerlukan perniagaan mematuhi prinsip ESG tidak terhad kepada satu rantau tetapi ia merupakan fenomena global," kata timbalan menteri pelaburan, perdagangan dan industri Liew Chin Tong.


Liew berkata bank perlu mematuhi pelanggan mereka (PKS) pelanggan (syarikat tersenarai).


Contohnya, PKS tempatan yang mengeksport ke syarikat tersenarai. Syarikat tersenarai ini perlu menyemak rantaian bekalan mereka untuk memastikan mereka mengimport daripada PKS yang mengikuti ESG.


Ia adalah situasi di mana lebih banyak kebolehsuaian ESG yang sebenarnya boleh dicapai oleh seseorang, lebih mudah seseorang itu boleh mendapatkan pembiayaan.


Mendapatkan pinjaman hanya akan menjadi lebih sukar, bank-bank sedang beralih ke arah amalan pinjaman berteraskan ESG, katanya.


Kos akibat gagal bertindak


Tanpa sokongan daripada pelabur besar, syarikat yang lebih kecil mungkin bergelut untuk pulih daripada insiden buruk (seperti bencana alam, kegawatan ekonomi, isu perundangan, kemalangan atau sebarang keadaan lain yang boleh mengganggu operasi perniagaan biasa dan kesihatan kewangan syarikat).


Ringkasnya, risiko ESG ialah risiko material, dan kegagalan menanganinya dengan segera dan sewajarnya boleh membawa kepada pelbagai akibat.


Jika anda pemilik PKS, berikut adalah cara untuk anda memulakan perjalanan anda

Menerimapakai amalan ESG adalah amat penting bagi PKS, ia membuka pintu kepada PKS untuk memasuki rantaian bekalan syarikat besar dan syarikat multinasional (MNC) yang memerlukan vendor dan pembekal mereka untuk menerima pakai amalan ESG.

Sebagai PKS, amalan sedemikian boleh membantu meningkatkan produktiviti, mencapai penjimatan kos dan meningkatkan reputasi jenama.


Walau bagaimanapun, memulakan perjalanan ESG atau kemampanan anda mungkin sukar tanpa pengetahuan teknikal.


Memahami cabaran ini, UN Global Compact Network Malaysia & Brunei telah membangunkan SME ESG Hub atau Hab ESG PKS, untuk menyediakan PKS pemahaman asas dan alat-alat praktikal percuma yang diperlukan untuk memulakan perjalanan ESG mereka dan menggabungkan amalan ESG ke dalam perniagaan mereka.


Hab ini adalah platform sumber ESG dalam talian sehenti untuk PKS Malaysia dan boleh didapati dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Akses PERCUMA tersedia untuk semua melalui pendaftaran sekali sahaja.


Hab terdiri daripada empat gerbang di mana anda boleh mengakses pelbagai sumber di bawah setiap bahagian:


  • Inspirasi - Koleksi kajian kes PKS yang telah melaksanakan tindakan ESG yang telah memberikan impak positif kepada organisasi. Dapatkan inspirasi, pengetahuan dan idea untuk PKS anda.

  • Rancang - Sumber untuk membantu anda mula merancang perjalanan ESG anda.Sumber dan alatan di sini akan membolehkan anda menilai dan merancang inisiatif dan tindakan ESG PKS anda. Rancang tindakan untuk kesan positif. Sumber dan alatan termasuk:

  1. Matriks Objektif Perniagaan Mampan

  2. Alat Penilaian Kesediaan ESG

  3. Kursus E-Pembelajaran: Future- Proofing Your Small and Medium-Sized Enterprise

  4. Analisa PEST

  5. Matriks Materialiti

  6. Matriks Pengurusan Pemegang Taruh

  • Tindakan - Sumber untuk anda membangunkan dan melaksanakan tindakan ESG. Berdasarkan rangka kerja 6 langkah Panduan Tindakan Kelestarian PKS.

Rangka Kerja PKS ESG, SME ESG Framework
  • Hebahan - Sumber, alatan dan amalan terbaik untuk membantu menyampaikan pelan kemampanan, tindakan dan inisiatif anda kepada pelbagai pihak berkepentingan anda – secara dalaman dan luaran. Sumber dan alatan termasuk:

  1. Matriks Pengurusan Pengguna Mampan

  2. Pelan Hebahan Kemampanan

  3. Panduan Pelaporan Kemampanan

  4. Pengiraan Karbon Skop 1 dan 2

Akses ke Hab ESG PKS adalah PERCUMA kepada semua dan tersedia dalam kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.

Lawati hab untuk mendapatkan butiran untuk membantu peralihan ESG syarikat anda.









bottom of page